Drie gouden regels
Gisteravond was er een informatie avond van groep 5, op de nieuwe school van mijn dochter van 8.
Een belangrijk thema waren de drie gouden regels waar ze op school intensief mee werken.
Later die avond had ik met jou een gesprek hierover en samen kwamen wij op het idee om deze drie gouden regels ook thuis te gaan introduceren.
Want met 2 kinderen van 8 en 9 blijkt het weleens hoe moeilijk het is om ze stap voor stap wat zelfstandiger te laten worden, om voor zichzelf te leren zorgen, voor anderen en voor hun omgeving.
En dát zijn nu de drie gouden regels: Zorgen voor jezelf, zorgen voor anderen en zorgen voor je omgeving.
Zelfs voor ons, volwassenen, zijn deze regels een mooie eye-opener en wellicht een houvast om eens wat vaker bij stil te staan. Want pas als je voor jezelf zorgt kun je voor anderen zorgen en als je dat kunt dan zorg je ook voor je omgeving.
Heel mooi allemaal, maar het is hier natuurlijk geen school. Dus hoe gaan we het aanpakken op een leuke, speelse maar toch duidelijke manier? Want als dit lukt dan kunnen we de kinderen ook leren wat zelfstandiger te worden, zelf na te denken. We kunnen ze leren voor elkaar te zorgen. En we kunnen ze leren om bijvoorbeeld hier in huis een beetje mee te helpen en mee te denken.
Want heel, heel, heel eerlijk gezegd…het laat nogal eens te wensen over. Te vaak moeten wij alles 385 keer vragen, herhalen en nog gebeurt het een volgende keer niet. Op een dag horen we soms 874 keer ‘mamaaaaa’. Ik denk dan toch dat het echt geen misdaad is als een kind ook leert even een uurtje voor zichzelf iets te doen en zelf kan proberen dingen op te lossen, op te ruimen, zelf kan leren zoeken en noem maar op. Als je niet om de 10 minuten ‘mama’ hoort, je hoeft niet steeds alles achter hun billetjes op te ruimen, er zo nu en dan geluisterd wordt, dan is er ook meer ruimte om eens een keer gericht iets leuks te doen.
En hier is het waar de drie gouden regels hun intrede gaan doen.
Eerlijk gezegd lijkt het me zelfs heel leuk om hier een beetje mee te spelen.
De drie regels komen groot op de deur te hangen. We praten er over hoe de kinderen deze regels zien.
“Wat vind jij wat je kunt doen om goed voor jezelf te zorgen?”
Ik ben benieuwd wat ze daarop zeggen.
Ik kan dan dingen bedenken zoals: zorgen dat je hemd in je broek zit, zorgen dat je kamer opgeruimd is, zorgen dat je huiswerk af is, zorgen dat je tanden gepoetst zijn. Zij zullen vast hele andere dingen noemen ;-).
“Hoe zorg je goed voor elkaar?”
Elkaar een keertje helpen met huiswerk, drinken voor de ander pakken, de ander vertellen dat hij niet moet vergeten zijn tanden te poetsen (want als je dat zelf gedaan hebt en dus voor jezelf gezorgd hebt dan kun je ook een ander daarmee helpen).
“Hoe zorg je goed voor je omgeving?”
Je bordje naar de aanrecht brengen, je spulletjes opruimen, een keer helpen met boodschappen uit de auto dragen, in de toekomst wellicht een keer helpen met afwassen.
Je kunt er heel veel mee denk ik.
En als we dan elke dag aan ze vragen hoe ze voor zichzelf gezorgd hebben ( noem eens 2 dingetjes), hoe ze voor elkaar gezorgd hebben en voor de omgeving dan kun je hele leuke gesprekjes krijgen.
Een nieuwe insteek, een nieuwe uitdaging en een manier om als gezin leuk en leerzaam iets met elkaar te doen.
Ik vind het nu al een gouden idee, die drie gouden regels.
1 reactie
[…] Lees ook: drie gouden regels. […]