Marktplaats ervaringen
Bijna iedereen kent het wel: Marktplaats afstruinen op zoek naar leuke tweedehands spullen.
Of zelf iets te koop zetten. We vinden het super handig en fijn dat het kan en bestaat en we maken er dan ook regelmatig gebruik van.
Gelukkig zijn onze ervaringen met de meeste mensen goed. Ze reageren netjes en komen hun afspraak na.
Maar het onderhandelen via marktplaats heeft soms twee kanten wat betreft communicatie.
Lees hieronder enkele marktplaats gerelateerde communicatieve vaardigheden waar wij tegenaan liepen.
Marktplaats
Het is natuurlijk fijn als je spullen kunt verkopen via Marktplaats om ze zo een tweede leven te geven én er ook nog een centje voor terugkrijgt. En het ruimt lekker op. Ook fijn is het om nét datgene wat je zocht via Marktplaats te kunnen kopen. Dan kun je daar helemaal blij van worden.
Van de andere kant kost het ook wel wat werk. Adverteren op Marktplaats kan best tijdrovend zijn. Meestal hebben we dat er best voor over maar soms ook even niet zo; foto’s maken, advertentie plaatsen, een goede omschrijving van het artikel erbij, reacties lezen en reageren, afspraak maken. En als de afspraak dan afgezegd wordt als jij net geregeld hebt thuis te kunnen zijn is dat natuurlijk minder fijn.
Communicatie
Wij durven best over onszelf te zeggen dat we op een vriendelijke, beleefde en respectvolle manier communiceren via Marktplaats. We beginnen onze zinnen altijd met ‘Beste’ of ‘Hallo’ en eindigen met ‘groetjes’.
We hebben echter al meerdere keren meegemaakt dat we met verbazing hebben zitten lezen. Mensen beginnen hun zinnen niet met ‘hallo’ of ‘beste’. Nee er staat bijvoorbeeld alleen: ‘kom maar kijken en oordeel zelf’. Waarop ik bijvoorbeeld reageer met: ‘Hallo meneer X, dat is fijn. Is er een dag/tijdstip waarop het ’t beste uitkomt? Groetjes, Ellis’.
De reactie: ‘Kan iedere dag’.
Daar moet ik het dan maar mee doen, maar prettig communiceren vind ik het niet.
Ook een mooi voorbeeld deed zich afgelopen week voor.
Ik had een advertentie op Marktplaats gezet. En kreeg een mailtje met de mededeling dat betreffende mevrouw het artikel zou komen ophalen want ze bood de vraagprijs, zo meldde ze. Ik zag het bericht pas de dag nadat ze het gestuurd had. En ik kreeg na die ene dag weer een mail waarin ze vroeg waarom ik niet reageerde en wat er aan de hand was. Ze had toch de vraagprijs geboden? Het klonk zó dwingend dat ik het echt niet fijn vond.
De frustraties, irritaties en ergernissen van Marktplaats
We hebben de meest voorkomende ergernissen opgezocht en op een rijtje gezet.
– Mensen die bieden op artikelen die te koop staan en zodra je akkoord gaat met het bod hoor je vervolgens niks meer. Kortom: bieders die nergens meer op reageren.
– De niet zo nette schrijfstijl. Telegramstijl zonder aanhef.
– De cent bieders: mensen die andere bieders met 0,01 cent overbieden.
– Mensen die je het hemd van het lijf vragen over een artikel: maten, staat van zijn en dergelijke en vervolgens niks meer van zich laten horen.
– Mensen die niet goed lezen. Je maakt een uitgebreide omschrijving met alle details en mensen vragen precies díe dingen die er al staan.
– De onzin biedingen: De vraagprijs is 25 euro en je krijgt bericht van iemand: Voor 7,50 euro kom ik het vandaag nog ophalen.
Goede ervaringen
Gelukkig hebben wij nog steeds meer goede dan slechte ervaringen en zijn we echt wel blij met Marktplaats. We kregen zelfs laatst van een hele aardige mevrouw een doos Bonbons omdat ze twee gratis stoelen mocht afhalen. Hoe lief is dat! We zijn wel benieuwd naar jullie Marktplaats ervaringen. Maak je zelf wel eens gebruik van Marktplaats om bijvoorbeeld je tweedehands producten te (ver) kopen? We zijn benieuwd of je de miscommunicatie, ergernissen en irritaties herkent?
Lees ook de blog Kringloopwinkels en tweedehands en Verzamelen en opruimen van spullen
Blood Elf
Zelf ben ik niet zo heel vaak op marktplaats te vinden, maar de ervaringen die ik heb zijn gelukkig wel positief.
Heel herkenbaar allemaal!
Ik doe het af en toe en neem gewoon de tijd.. Maak gewoon voor items die te lang duren een nieuwe advertentie en verwijder dan de oude.. Werkt prima!
Ik heb geduld hoor!
Ik ben er eigenlijk mee gestopt vond het zo’n gedoe of teleurstelling elke keer. Of als je dan iets verkocht hebt dat mensen die bij je op de stoep staan alsnog over de prijs willen onderhandelen (terwijl het bij wijze van al in hun achterbak ligt). Nee, ik zet vaak op facebook af te halen voor een mooie bos bloemen 🙂 en dat is me al een paar keer goed bevallen en leverde een mooi boeket op.
Hier in België heet dit Tweedehands.be of Kapaza.be. Mijn vader is vogelliefhebber en sinds een paar jaar verkoopt hij z’n vogels via deze website. We maken ook wel wat mee, maar we mogen nu ook niet gaan klagen. Dat mensen spoorloos verdwijnen hebben we nog niet meegemaakt, maar wel dat ze hun kat sturen.. Wat ik zelf wel al eens heb meegemaakt toen ik een photoshop-programma zocht, dat was toch wel een historie. Ik zocht eerst tussen de zoekertjes, maar vond niet wat ik nodig had. Daarom plaatste ik zelf een vraag om het programma en wonder boven wonder kreeg ‘k antwoord. Hij zei me dat hij het had, dus begon ik te communiceren over prijs en of het kon opgestuurd worden (bleek dat we elk aan de andere kant van ’t land woonden en een cd’tje is nu ook makkelijk op te sturen). Hij reageerde dat hij ’t zeker zou opsturen, maar dat hij niet hetzelfde programma had dat ik zocht. ‘k Was natuurlijk in de war, want hij zei eerst dat hij ’t wel had. Hij zou ’t programma van internet afnemen en op een cd’tje plaatsen. Ik had echt dat programma nodig, dus ik stemde toe. Hij vroeg mij eerst te betalen alvorens hij ’t opstuurde, dus zo gezegd zo gedaan. Enkele dagen later kreeg ‘k dus het pakketje, maar bleek het toch niet dat programma te zijn. God wat was ‘k teleurgesteld. Ik dacht dat ‘k een kat in een zak had gekocht, maar ze hadden mij thuis aangeraden om ’t terug op te sturen en mijn geld terug te vragen. Dat heb ‘k gedaan en ik kreeg gelukkig mijn geld terug. Brrr, was me dat een situatie..
Evelyne onlangs geplaatst…ღFotografie mijn levenღ #33 | Food Photography
Ik heb eigenlijk altijd goede ervaringen met Marktplaats, de verkoop verloopt altijd voorspoedig. Tot een keer iemand het geld niet bij zich had en het aan mij wilde overmaken.
Die heb ik toen even naar de dichts bijzijnde pinautomaat gestuurd. Hij is trouwens wel terug gekomen om te betalen en om het gekochte mee te nemen.
Marion onlangs geplaatst…HEMA viert haar verjaardag met spectaculaire aanbiedingen
Oh god ja! Ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die akkoord gaan en vervolgens spoorloos zijn, zo irritant. Het hele Ebay.systeem vind ik daarom een hele goeie. Als je een bod hebt gedaan en deze is geaccepteerd dan moet je het voor die prijs overnemen, zo hoort het ook. Liefs.x